Goodmorning Vietnam - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Familie Verstegen - WaarBenJij.nu Goodmorning Vietnam - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Familie Verstegen - WaarBenJij.nu

Goodmorning Vietnam

Blijf op de hoogte en volg Familie

27 Juli 2015 | Vietnam, Hanoi

Vanochtend hadden we de wekker om 7.00 gezet om maar zo snel mogelijk in ons nieuwe ritme te komen. Terwijl ik thuis nogal moeite heb om er direct uit te komen, gooide ik hier verheugd de benen langs het bed om onze eerste dag te beginnen. Toen ik de gordijnen open deed werd ik direct beloond. Beneden liep zojuist 'n straatverkoopster voorbij met 't voor Vietnam typerende kegelvormige strohoedje, de zogenaamde Non La. Met de fiets in haar hand, welke volledig bepakt was met grote ronde manden met daarin bergen met diverse groenten, liep ze door de smalle straten om vervolgens haar waren aan de man te brengen.
Toen we later zelf door de straten heen liepen was ons al snel duidelijk dat dit tot op de dag van vandaag een heel normaal straatbeeld is. Zoals wij naar de supermarkt gaan koopt men hier gewoon alles op straat.
Overal waar je kijkt zie je dames met hun waren zeulen die ze verkopen of zojuist hebben gekocht voor hun dagelijkse boodschappen, vaak gepaard met 'n grote bamboestok die ze over hun schouder dragen met daaraan twee grote ronde rieten manden waarin ze hun spullen vervoeren. Bizar! Eigenlijk had ik het idee dat dit straatbeeld meer het beeld van vroeger was, van het oude Hanoi. Beelden die je wel eens op de televisie voorbij ziet komen. Niks is minder waar. Als je door de smalle straten van de 'Old Quarter' loopt worden al je zintuigen op scherp gezet, er gebeurt zoveel! Het is een gemoedelijke chaos. Alles en iedereen loopt en rijdt kriskras door elkaar heen. Op de stoepen lopen is lastig want je breekt je nek over de geparkeerde brommers en straatverkoopster waardoor je er eigenlijk automatisch voor kiest om midden op de straten te gaan lopen. In het begin lijkt het suïsidaal, maar al snel kom je erachter dat iedereen als vanzelfsprekend gewoon om je heen rijdt, bijna als 'n oliedruppel in 'n plas met water.
Wat ons verwonderde dat we geen ene enkele andere toerist tegenkwamen.Ongetwijfeld zullen er genoeg zijn maar het is een compleet andere ervaring dan het toeristische Thailand. Je hebt hier echt het gevoel 100 jaar terug in de tijd te stappen. Wat een feestje!
Wat ook heel typerend is zijn de oude overhangende bomen die weelderig hun wirwar van kale slierten naar beneden laten hangen over de nauwe straatjes. Ik heb serieus geen flauw idee wat de naam is van deze typische bomen maar prachtig is het zeker, het geeft 'n beetje mystieke sfeer aan het geheel.
Al snel werden we aangehouden door 'n alleraardigste Vietnameesch die ons probeerde te porren om met hem en z'n collega mee te rijden in de Cyclo's, van die typerende fietstaxi's. Hij hoefde niet veel moeite te doen want we werden het al snel eens over de prijs en haddden dit toch al in de planning liggen. Na een uurtje hielden we het voor gezien want ondergetekende kreeg de kriebels. The 'Old town' is 'n walhalla voor fotoliefhebbers (af en toe tot grote ergernis van mijn achterban behoor ik daar dus bij) en al wiebelend in die cyclo is het ondoenlijk om fatsoenlijke foto's te maken.
Nadat we bij de Sinh Tourist 'n dagtour hebben geboekt voor morgen naar Tam coc besloten we voor 'n paar uurtjes terug te gaan naar het hotel wat mij mooi de gelegenheid gaf om verder te werken aan m'n reisverslag en mijn Jeroentje zijn verloren slaap kon inhalen. Ik zeg nu wel verloren, maar vraag me weleens af of hij deze ooit gaat vinden haha. Zo actief en vliegerig hij is en altijd flink van aanpakken weet, kan hij evengoed slapen als de beste. Neem nou gisteravond....
Door de jetlag konden de kids en ik de slaap maar niet vatten en bleven maar draaien en woelen en ons erover verwonderen dat degene die juist de hele reis bijna in een stuk door geslapen heeft nergens moeite mee bleek te hebben.
Gisteravond hebben we overigens toch maar besloten om er niet meer uit te gaan. Toen we van onze kamer naar beneden wilde lopen bleek het pikkedonker in het hotel te zijn. Half op de tast baande we ons een weg naar de uitgang waarbij we stuitte op de jongeheren van het hotel die midden in het gangpad op de grond lagen te slapen! Het was dat ik er al over had gelezen dat dit in Vietnam doodnormaal is maar toch sta je wel ff vreemd te kijken. De heren stonden weliswaar meteen klaar om ons het hotel uit te laten maar we voelde ons hierdoor toch wel dusdanig bezwaard dat we maar rechtsomkeer maakte.

Toen we gisteravond door de pick up service van het hotel werden opgehaald om ons naar de plek van bestemming te brengen stonden we even raar te kijken toen we er klaarblijkelijk waren.
Nergens waar we keken zagen we het Hanoi Chiao Hotel waar ik geboekt had en twijfelde dan ook even of we wel goed zaten. Vanuit 'n minuscuul smal steegje kwamen verschilende jonge heren doelgericht op ons afgesnelt om onze koffers van ons over te nemen en gebaarde dat we achter hun aan moesten komen. Overal in het steegje zaten dames op de grond druk te kakelen terwijl ze ondertussen op de grond in hun teiltje de afwas zaten te doen. We waren verrukt, het zag er zo enorm gezellig uit. Gek, maf maar gezellig....echt weer zo'n plek waar wij ons volledig thuis voelen. Thuis ben ik lang naar accomodaties aan het zoeken geweest en was eigenlijk min of meer teleurgesteld dat Vietnam eigenlijk geen Questhouses leek te kennen net zoals in Thailand, waar we zo graag verbleven. Toch bleek dit hotel gewoon zo'n zelfde accomodatie te zijn alleen blijken ze hier gewoon alles hotel te noemen.
Knus, kleinschalig maar 'n prima riante kamer zonder het kille en het onpersoonlijke van 'n moderne hotelketen.
Zo, na het plaatsten van dit verslag zal ik eens wat foto's gaan uploaden om daarna er weer met z'n vieren verder op uit te trekken.

• 27 Juli 2015 - 13:56

Eus:

Hallo familie
    Wat een leuke verslagen weer.
    Wederom is het net alsof ik er een beetje bij ben....hihi.
    Mega leuk om dit weer allemaal te lezen. Kijk dan ook 1000x per dag op mijn mail of jullie weer iets geschreven hebben. Geniet ervan en kjjk goed uit.

Dikke kus van eus xxxx

• 27 Juli 2015 - 18:33

Verona:

Hoi hoi allemaal,

Wat geniet ik van die verslagen die Sandra schrijft (samen met jullie).Het lijkt net of dat ook wij er midden in zitten haha. Het is super leuk om dit allemaal te lezen. Hoop dam ook dat er nog vele volgen . Voor de rest geniet van jullie vakantie en kom heelhuids weer thuis.

Kus xxx Verona

• 29 Juli 2015 - 17:27

Dorothé :

Hoi lieverds,

Wat een geweldig verslag van jullie eerste ontmoeting van deze blijkbaar vriendelijke mensen. Wel raar dat jullie aan de andere kant van de wereld zitten met zoveel indrukken, en wij hier net als altijd afwisselend tussen hagelbuien, onweer en zo'n zitten.
    Door de verhalen leef je mee en krijgen wij arme thuisblijvers (zielig hè ) toch een indruk.
    Trouwens, ik krijg geen mail. Is toch iets niet goed gegaan vrees is, maar start gewoon de site en kan het toch lezen. Dikke

Verslag uit: Vietnam, Hanoi

Bye bye luxe....hello Vietnam!

Na onze reis naar Thailand 3 jaar geleden bleef het kriebelen. Tot twee keer toe hebben we daarna geprobeerd om net zoals 'normale' mensen te gaan genieten van het all-inclusive verhaal, helaas zonder bevredigend resultaat. Turkije in 2013 was 'n ramp. Vorig jaar nogmaals 'n poging gedaan op Kreta maar ook toen weer sloeg de verveling al na enkele uren vertoeven aan het zwembad toe.
Doordat we het roer op dat moment direct hebben omgegooid, hebben we alsnog 'n onvergetelijke vakantie gehad. Het all-inclusive verhaal hebben we gelaten voor wat het was en hebben de rest vd vakantie 'n auto gehuurd en zo Kreta doorkruist. We hebben genoten maar onze portemonnee wat minder. Het all-inclusive verhaal is al niet goedkoop maar als je er vervolgens geen gebruik van kunt maken doordat je hele dagen weg bent dan is de rekensom snel gemaakt.
Na 8 dagen Kreta kwam het besef dat we nauwelijks minder kwijt waren dan 19 dagen Thailand, dat was behoorlijk bitter.
Het feit is gewoon dat we klaarblijkelijk niet behoren tot de doorsnee toerist die met volle teugen geniet van luxe en luieren. Vakantie is voor ons grenzen verleggen, het avontuur tegemoet in welke vorm dan ook. In Thailand met de bloedzuigers tussen onze tenen, de rondvliegende tampons in de jungle en al slapende in een of andere primitieve boomhut....dat was voor ons het ultieme vakantiegevoel.
Het besluit was dus snel gemaakt, onze 'droom achterna in Thailand' krijgt 'n vervolg;
Bye bye luxe.....hello VIETNAM !!!