Mekong Delta - Reisverslag uit Châu Ðốc, Vietnam van Familie Verstegen - WaarBenJij.nu Mekong Delta - Reisverslag uit Châu Ðốc, Vietnam van Familie Verstegen - WaarBenJij.nu

Mekong Delta

Blijf op de hoogte en volg Familie

12 Augustus 2015 | Vietnam, Châu Ðốc

Vandaag hebben we alweer de 2e dag van onze tour door de Mekong delta erop zitten. Opnieuw weer 'n compleet andere wereld en verbijsterend om te zien hoe hier de mensen leven.
Zo langzamerhand begint het me aardig leeg te zuigen en heb niet meer de moed om dagelijks 'n verslag bij te houden.
Vanaf My Son gaat de wekker dagelijks om 04.30 uur. Daar was het om de zonsopgang te zien en hier is het vanwege de drijvende handel op de Mekong die al voor dag en dauw begint. We moeten er iets voor over hebben om iets moois te zien, nietwaar?  En dàt is het! Maar ook vreselijk indrukwekkend.
In deze regio lijkt nagenoeg niemand in 'normale' woningen te wonen. Overal waar je kijkt zie je bouwvallige woningen van golfplaten, op hoge palen vanwege het water. Het is nauwelijks voor te stellen dat er serieus mensen in wonen. Al varende op de Mekong wordt je geconfronteerd met de armoede van deze bevolking. Je ziet zelfs talloze kleine smalle houten roeibootjes voorbij komen met 'n soort huifje erover heen. Als je goed oplet en naar binnen kijkt zie je kleding hangen,  wat je doet bezeffen dat ze hier gewoon op wonen. In eerste instantie dacht ik dat het eerst gewoon kleine transportbootjes waren maar niets is minder waar.
Vandaag zagen we zelfs dat lang de zijkant van het bootje 'n kind aan een arm in het water werd gedompeld em vervolgens zijn haren te wassen. Het is niet te bevatten.
Terwijl ik me vaak haast opgelaten voel omdat je daar als rijke westerling ongegeneerd doorheen vaart en je ogen uitkijkt, zwaaien mensen vriendelijk naar je zodra je voorbij komt.
Gisteren ook 'n bezoek gebracht aan diverse ambachtslieden welke ons lieten zien hoe er oa. rijstpapier, kokossnoepjes en rijstwafels werden gemaakt.
Vandaag ook 'n bezoek gebracht aan het Tra Su Cajacut Forest, in een woord...adembenemend!
Zittend in smalle roeibootjes vaar je door 'n subtropisch moerasgebied met z'n smalle waterwegen dwars door 'n groen tapijt van waterhyacinten, lotussen en waterlelies waar zich de meest uiteenlopende soorten vogels laten horen en zien. Wederom 'n uniek stukje natuur.
Inmiddels is het hier 20.00 uur en liggen liggen we al op bed. Het hotel is net als die gisteren bizar luxe en telkens na zo'n vermoeiende reis heerlijk. Toch blijft onze voorkeur uitgaan naar de kleinschalige guesthouses en familiehotelletjes met maar enkele kamers. De luxe hier kan niet tippen aan de warmte en hartelijkheid van onze Homestay in Hoi An. De warmte en hartelijk van dit gezin heeft ons 'n onvergetelijk verblijf bezorgd. Oma die al onze was op de hand stond te wassen en gezellig hele verhalen tegen ons stond te brabbelen in het Vietnamees met haar mummelmondje en haar verschrompelde gezichtje. Uiteraard konden we er geen klap van verstaan maar telkens opnieuw smolt je als ze je weer even liefelijk vast pakte.
Haar dochter was net zo'n schatje en vloog ons om de nek toen we uiteindelijk moesten gaan. Het hele gezin werd bij elkaar geroepen om ons uit te zwaaien en we moesten beloven dat we ooit weer terug kwamen. Daar kan de pracht en praal van 'n luxe hotel toch niet tegen op.

Morgenvroeg voor de laatste keer de wekker om 'n absurd vroege tijd om de allergrootste drijvende markt van de Mekong te bezoeken om tegen de middag aan de 'n lange rit terug naar HCMC te beginnen.

De foto's ga ik morgen proberen te plaatsen. Wederom geeft dit weer de nodige problemen en aangezien ik de ogen inmiddels niet meer open kan houden.....welterustenXxxx

• 12 Augustus 2015 - 22:48

Verona:

Hoi hoi familie,

Wat een mooi verslag weer en wat een tijd om je bed uit te komen maar precies wat je zegt je moet er iets voor over hebben. als ik dat zo lees zou ik ook liever dat kleinschalige willen bij de mensen thuis. Maar geniet nog van jullie vakantie en heel veel plezier nog. xxx Verona

• 12 Augustus 2015 - 23:21

Dorothé :

Hoi lieverds,

Oh wat kan ik me het gevoel van generen goed voorstellen bij het zien van zoveel armoede, zeker als je weet hoe jullie in het leven staan.
    En uiteraard zijn jullie hier de 'rijke' toerist...., maar ook mede juist door het toerisme, komt er wellicht wat extra geld binnen. Al was het maar door een baan te hebben in een hotel.
    Maar het blijft wrang, dat extreme verschil. En dan durven wij hier nog vaak te klagen hè!
    Dat je moe begin te worden is begrijpelijk, maar deze herinnering blijft altijd bij je! Dat zijn de kadootjes van het leven! Straks dan kun je weer lang genoeg toegeven aan je vermoeidheid als het moet.

• 12 Augustus 2015 - 23:26

Dorothé :

Mijn reactie was niet helemaal geplaatst....Hier de rest zo ongeveer.

Pak je slaapmomenten San, en dan lukt het vast nog even. Geniet ervan, jullie zijm een prachtige en bijzondere reis aan het maken.
    Liefs van hier xxx

Verslag uit: Vietnam, Châu Ðốc

Bye bye luxe....hello Vietnam!

Na onze reis naar Thailand 3 jaar geleden bleef het kriebelen. Tot twee keer toe hebben we daarna geprobeerd om net zoals 'normale' mensen te gaan genieten van het all-inclusive verhaal, helaas zonder bevredigend resultaat. Turkije in 2013 was 'n ramp. Vorig jaar nogmaals 'n poging gedaan op Kreta maar ook toen weer sloeg de verveling al na enkele uren vertoeven aan het zwembad toe.
Doordat we het roer op dat moment direct hebben omgegooid, hebben we alsnog 'n onvergetelijke vakantie gehad. Het all-inclusive verhaal hebben we gelaten voor wat het was en hebben de rest vd vakantie 'n auto gehuurd en zo Kreta doorkruist. We hebben genoten maar onze portemonnee wat minder. Het all-inclusive verhaal is al niet goedkoop maar als je er vervolgens geen gebruik van kunt maken doordat je hele dagen weg bent dan is de rekensom snel gemaakt.
Na 8 dagen Kreta kwam het besef dat we nauwelijks minder kwijt waren dan 19 dagen Thailand, dat was behoorlijk bitter.
Het feit is gewoon dat we klaarblijkelijk niet behoren tot de doorsnee toerist die met volle teugen geniet van luxe en luieren. Vakantie is voor ons grenzen verleggen, het avontuur tegemoet in welke vorm dan ook. In Thailand met de bloedzuigers tussen onze tenen, de rondvliegende tampons in de jungle en al slapende in een of andere primitieve boomhut....dat was voor ons het ultieme vakantiegevoel.
Het besluit was dus snel gemaakt, onze 'droom achterna in Thailand' krijgt 'n vervolg;
Bye bye luxe.....hello VIETNAM !!!