Sunny Halong Bay!!! - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Familie Verstegen - WaarBenJij.nu Sunny Halong Bay!!! - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Familie Verstegen - WaarBenJij.nu

Sunny Halong Bay!!!

Blijf op de hoogte en volg Familie

06 Augustus 2015 | Vietnam, Hanoi

Gisterochtend in alle vroegte om 04.45 uur zijn we vanuit het natte en mistige Sapa in Hanoi gearriveerd. De treinreis was wederom heerlijk, deze reis hadden we 'n nog mooiere coupé dan op de heenreis. Bij aankomst hadden we meteen weer ons vakantiegevoel terug.

Toen we bij ons hotel arriveerde om onze achtergelaten bagage op te halen was iedereen nog in diepe rust. Zoals gebruikelijk in Vietnam, lag het hotelpersoneel te slapen op de grond bij de ingang. Eentje had het beter bekeken, deze had zich geïnstalleerd op de bank.
Alhoewel ze hadden gezegd dat we ze wakker konden maken vonden we dit toch wel bezwaarlijk en besloten ze nog even hun rust te gunnen en namen plaats op het stoepje voor het hotel.
Zeker niet vervelend want Hanoi in alle vroegte tot leven zien komen blijft 'n bijzondere aanblik. We besloten om 6 uur nog gauw 'n kijkje te gaan nemen bij het Hoân Kiem Lake. Ongelofelijk, het was rond dit tijdstip zelfs nog vele malen drukker dan vd week. Nadat we hier nog even geamuseerd rond hebben gelopen zijn we richting hotel gegaan.
Inmiddels was iedereen wakker en we konden even 'n kamer gebruiken om ons op te frissen. Toen we weer beneden kwamen, adviseerde ze ons om de tocht naar Halong Bay te annuleren omdat het weer net zoals in Sapa dramatisch was. Daarbij zou Halong City volledig onder water staan.
Uiteindelijk hebben we besloten om het erop te wagen omdat de gedachte om nog eens 2 dagen langer in Hanoi te moeten vertoeven ons nog minder aansprak, we wilde gewoon verder. Het kon alleen maar meevallen want met Sapa nog vers in het geheugen, gingen we uit van het meest ongunstigste senario.
Het bleek de beste keus die we maar konden maken!!!
Vanaf het moment dat we aan boord gingen van onze boot, brak de zon door en hebben geen druppel regen gehad.
We hebben sterk het vermoeden dat ze vanuit het hotel er stiekem op uit waren om ons op deze manier zelf 'n andere tour te slijten en ons tevens nog voor 'n nacht 'n kamer konden verhuren.
Gelukkig zijn we ons eigen gevoel achterna gegaan want Halong Bay is werkelijk prachtig!
Na 'n tijdje bovenop het zonnedek gelegen te hebben gingen we kanoën waarbij we uiteindelijk bijna verdwaalde en het zweet ons letterlijk en figuurlijk uitbrak. Ruim binnen de afgesproken 45 minuten kwamen we aan bij de aanlegsteiger . Na 'n paar minuten te hebben gewacht vonden we het vreemd dat we nog niemand van onze groep zagen. Toen ons ineens opviel dat op deze steiger de kano's anders lagen opgestapeld werden we ons er pijnlijk van bewust dat we bij 'n verkeerde steiger moesten zitten.
De schrik slaat je dan echt even om het hart als je weet dat Halong Bay bestaat uit duizenden uit het water rijzende bergen. Ze lijken allemaal op elkaar! We hadden echt geen notie waar we heen moesten en zijn op goed geluk als 'n gek gaan peddelen om godzijdank toch nog op tijd onze groep terug te vinden.
Zoals ik wel vaker zeg.....bij ons wordt het nooit saai.
Verder nog 'n klim ergens maar boven gemaakt (deze keer gelukkig geen 1200 treden) om van 'n bijna betoverend uitzicht te genieten en 'n grot te bezoeken.
Bij terugkomst heel eventjes de tijd gekregen om ons op te frissen voor het diner wat prima verzorgd was.
Van de week in Sapa grapte ik gekscherend dat je hier opslag vegetariër zou worden maar hier is het eten gelukkig 'n compleet andere beleving. Toch kan ik me er op de een of andere manier niet meer toe verzetten om nog maar iets van vlees of kip te eten, het staat me zo enorm tegen. Ik beperk me vandaag de dag tot groente, fruit,brood en rijst, wat de keus uiteraard aanzienlijk kleiner maakt. Ach ja, het zal wel tussen m'n oren zitten want de rest van de familie kijkt me aan of ik van lotje getikt ben.
Vanmorgen ben ik om 5uur m'n bed uitgegaan om bovenop het dek te genieten van de zonsopgang, het was de moeite waard. Na het ontbijt zijn we naar 'n parelkwekerij geweest . Laat mij nou denken als domme Hollander dat het 'n pure toevalstreffer is als er 'n parel in een oester wordt gevonden. Oester blijken gewoon te worden geïnplanteerd met 'n plastic balletje welke door de kracht vd natuur in 'n paar jaar tijd wordt afgestoten en waardoor de oester dan zelf 'n 'echte' parel gaat vormen.
Weer wat geleerd!
Ons leerproces bleek nog niet voltooid want als laatste kregen we nog 'n workshop hoe we zelf Vietnamese loempia's konden maken. Nou dat beviel me wel!
Het is hier in Vietmam mijn droom om zelf mijn voedsel te bereiden zodat ik exact weet wat erin gaat! En dat in zo'n ambiance, wat kan 'n mens zich nog meer wensen?
Aan het begin vd middag meerde we aan in Ha Long om vervolgens in 4 uur tijd teruggebracht te worden richting Hanoi.
Halverwege verlieten we de groep om per taxi verder te reizen naar de luchthaven zodat onze nieuwe etappe van start kan gaan. En hier zitten we dan, te wachten tot 19.50 uur, totdat onze vlucht vertrekt.
Hoi An here we come!

• 06 Augustus 2015 - 14:10

Eus:

Hello

Blij weer iets van jullie te lezen.
    Wat een dingen maken jullie mee...geweldig.
    Ben benieuwd naar die loempia's. Die ga je vast thuis een keer voor ons maken

• 06 Augustus 2015 - 17:59

Dorothé :

Hoi hoi globetrotters! Blij dat het nare Sapa achter jullie ligt en de reis zich voortzet in betere wateren. Letterlijk en figuurlijk hihi.
    Wat zal dat een schrik zijn geweest, aan te meren bij de verkeerde kade. Echt iets voor jullie, heerlijk!
    En hoe leuk dat we jullie reis op deze manier kunnen volgen. Kijken er ook naar uit weer een bericht te kunnen lezen. Deze keer voor het eerst via email een melding daarvan gekregen. Maar wel of geen bericht, we vinden jullie toch wel op die site.
    Veel plezier weer verder. Duim voor een fijne vlucht en heerlijk eten!
    Liefs van hier xxx

• 08 Augustus 2015 - 00:24

Verona:

Hoi hoi Versteegjes,

Super leuk om weer wat van jullie te horen. Maar wat een dingen maken jullie mee zeg. Geniet ervan wat nog komen ga. En ga altijd je gevoel achterna.
    xxxx

• 08 Augustus 2015 - 11:20

Eus:

Werkelijk in 1woord......fantastische.

Xxxx eus

Verslag uit: Vietnam, Hanoi

Bye bye luxe....hello Vietnam!

Na onze reis naar Thailand 3 jaar geleden bleef het kriebelen. Tot twee keer toe hebben we daarna geprobeerd om net zoals 'normale' mensen te gaan genieten van het all-inclusive verhaal, helaas zonder bevredigend resultaat. Turkije in 2013 was 'n ramp. Vorig jaar nogmaals 'n poging gedaan op Kreta maar ook toen weer sloeg de verveling al na enkele uren vertoeven aan het zwembad toe.
Doordat we het roer op dat moment direct hebben omgegooid, hebben we alsnog 'n onvergetelijke vakantie gehad. Het all-inclusive verhaal hebben we gelaten voor wat het was en hebben de rest vd vakantie 'n auto gehuurd en zo Kreta doorkruist. We hebben genoten maar onze portemonnee wat minder. Het all-inclusive verhaal is al niet goedkoop maar als je er vervolgens geen gebruik van kunt maken doordat je hele dagen weg bent dan is de rekensom snel gemaakt.
Na 8 dagen Kreta kwam het besef dat we nauwelijks minder kwijt waren dan 19 dagen Thailand, dat was behoorlijk bitter.
Het feit is gewoon dat we klaarblijkelijk niet behoren tot de doorsnee toerist die met volle teugen geniet van luxe en luieren. Vakantie is voor ons grenzen verleggen, het avontuur tegemoet in welke vorm dan ook. In Thailand met de bloedzuigers tussen onze tenen, de rondvliegende tampons in de jungle en al slapende in een of andere primitieve boomhut....dat was voor ons het ultieme vakantiegevoel.
Het besluit was dus snel gemaakt, onze 'droom achterna in Thailand' krijgt 'n vervolg;
Bye bye luxe.....hello VIETNAM !!!